اللهم عجل لولیک الفرج
 
روی خط بیداری اسلامی در عصر آخرالزمان
 اعمال شب و روز 25 ذی‌القعده
 «دحو الارض» روزی که زمین از کعبه دامن گسترانید

به فرموده امیرالمؤمنین(ع) نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنجم ذی القعده بود و برای آن اعمالی چون «روزه»، «نماز» و «شب‌زنده‌داری» توصیه شده است.

خبرگزاری فارس: «دحو الارض» روزی که زمین از کعبه دامن گسترانید

«دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید، از این روز، بخش‌هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکی‌های امروزی درآمد.

مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود.

«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده‌اند، منظور از «دحوالارض» (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود، این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند.

از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی‌ها و بلندی‌ها یا شیب‌های تند و غیرقابل سکونت بود، بعدها باران‌های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‌ها گستردند، اندک اندک زمین‌هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان، کشت و زرع پدید آمد، مجموع این گسترده شدن، «دحو الارض» نام‌گذاری می‌شود.

از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»

به نظر برخی از مفسران، آیه 30 سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»، به همین واقعه اشاره دارد، گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده‌اند که اهمیت آن را دو چندان کرده است؛ از جمله:

- میلاد حضرت ابراهیم علی نبینا وآله وعلیه‌السلام
- میلاد حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام
- خروج رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجة الوداع. در این سفر وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز تمامی همسران پیامبر(ص) نیز ایشان را همراهی می‌کردند.
- در روایتی نیز آمده است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه‌الشریف در همین روز قیام خواهد کرد.

اعمال شب و روز دحو الارض

*روزه: یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است، در روایتی روزه‏اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است، هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود، از برای روزه‏دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کند، این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر شده، از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است.  

* نماز: نمازی که در کتب شیعه قمیین روایت شده است، آن دو رکعت است، در وقت چاشت در هر رکعت بعد از «حمد»، پنج مرتبه «توحید» و «الشمس» بخواند و بعد از سلام نماز بخواند «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، پس دعا کند و بخواند «یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ».

*دعا: خواندن این دعا است که شیخ در «مصباح» فرموده، خواندن آن مستحب است:

«اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیْرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ‏] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا کَفِیُّ یَا وَفِیُّ یَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِیٌّ الْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاةِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَةِ سِرِّکَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَی یَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِی أَوْلِیَاءَکَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِی وَ حُلُولِ رَمْسِی وَ انْقِطَاعِ عَمَلِی وَ انْقِضَاءِ أَجَلِی اللَّهُمَّ وَ اذْکُرْنِی عَلَی طُولِ الْبِلَی إِذَا حَلَلْتُ بَیْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَی وَ نَسِیَنِیَ النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَی وَ أَحْلِلْنِی دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِی مَنْزِلَ الْکَرَامَةِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ مُرَافِقِی أَوْلِیَائِکَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِکَ وَ اصْطِفَائِکَ وَ بَارِکْ لِی فِی لِقَائِکَ وَ ارْزُقْنِی حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِیئا مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِی حَوْضَ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ اسْقِنِی مِنْهُ مَشْرَبا رَوِیّا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِی خَیْرَ زَادٍ وَ أَوْفَی مِیعَادٍ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ بِحُقُوقِ [لِحُقُوقِ‏] أَوْلِیَائِکَ الْمُسْتَأْثِرِینَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِکْ أَشْیَاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِکَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِکَهُمْ وَ ضَیِّقْ عَلَیْهِمْ مَسَالِکَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِکَهُمْ اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِیَائِکَ وَ ارْدُدْ عَلَیْهِمْ مَظَالِمَهُمْ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِینِکَ مُنْتَصِرا وَ بِأَمْرِکَ فِی أَعْدَائِکَ مُؤْتَمِرا اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلائِکَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَیْتَ إِلَیْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِما لَکَ حَتَّی تَرْضَی وَ یَعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَی یَدَیْهِ جَدِیدا غَضّا وَ یَمْحَضَ الْحَقَّ مَحْضا وَ یَرْفِضَ الْبَاطِلَ رَفْضا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ عَلَی جَمِیعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِی کَرَّتِهِ حَتَّی نَکُونَ فِی زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَیْهِ [عَلَی مُحَمَّدٍ] وَ ارْدُدْ إِلَیْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ [عَلَیْهِمْ‏] وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».  

منبع : خبرگزاری فارس


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۳٠ توسط فرزانه حبوطی

  چهل روز عاشورایی شویم  (طرح ختم چهل زیارت عاشورا...) 

بسم رب الحسین(ع)
 
وسط سینه ی من نوشته بین الحرمین
 
نصف قلبم با ابوالفضل(ع) نصف دیگش با حسین(ع)



دو روز دیگر می شود چهل روز مانده به محرم...
 
وچه زیبا می شود که در این چهل روز با خواندن چهل زیارت عاشورا (هر روز یک زیارت عاشورا) به استقبال محرم برویم به امید اینکه محرم را خوب درک کنیم و ارباب بی کفن کربلای همگیمان را امضا کنند...انشاالله
 
تاریخ شروع طرح : سه شنبه 26/7/90 
تاریخ پایان طرح : شنبه 5/9/90 مصادف با شب اول محرم
 
درصورتی که تمایل دارید در این طرح شرکت نمایید لطفا اطلاع دهید.
 
 در صورت امکان در فضای مجازی و غیر مجازی در اطلاع رسانی این طرح حقیر را یاری کنید.
 
التماس دعا
 
****************************************
 
پی نوشت1:  باید زیارت عاشورا را همراه صد لعن و صد سلام بخوانید ولی اگر قرائت صد بار لعن و سلام در هنگام زیارت عاشورا باعث عسر و حرج و یا سبب نخواندن زیارت عاشورا شود اگر چنانچه بعد از هر بخش از لعن ها و سلام ها بگوییم " تسعاً و تسعین مرّه " ان شاء اللّه ثواب زیارت کامل را خواهد داشت.
 
پی نوشت 2:این طرح در وبلاگ عشق حسین(ع) و نســـــیم نینـــــــوا نیز در حال برگزاری می باشد...
 
پی نوشت 3:جهت دریافت متن ترجمه و فواید زیارت عاشورا به لینک های زیر مراجعه کنید:

 
 

نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/٢۳ توسط فرزانه حبوطی

 

 

 بر چهره پر ز نور مهدی صلوات

 بر جان و دل صبور مهدی صلوات

 تا امر فرج شود مهیا ، بفرست

 بهر فرج و ظهور مهدی صلوات

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/٢٢ توسط فرزانه حبوطی
دعای امام سجاد(ع) در پناه بردن به حق و ناملایمات و اخلاق سوء و کارهای ناپسند
 
(8) وَ کانَ مِن دعائِه علیه‏السلام فِى الاِْسْتِعاذَةِ مِنَ‏ الْمَکارِهِ وَ سَیِّئَ الْاَخْلاقِ وَ مَذامّ الْاَفعالِ‏
دعای آن حضرت در پناه بردن به حق و ناملایمات و اخلاق سوء و کارهای ناپسند
 
اَللَّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنْ هَیَجانِ الْحِرْصِ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ،
بار خدایا به تو پناه می آورم از طغیان آز، و تندی خشم
وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ، وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ، وَ قِلَّةِ الْقَناعَةِ، وَ
و چیره گی حسد، و سستی صبر، و کمی قناعت، و
شکاسَةٍ الخلق, و الحاح الشهوة, و ملکه الحمیة, و
بدی اخلاق، و زیاده روی در شهوت، و پافشاری در عصبیت، و
مُتابَعَةِ الْهَوى‏، وَ مُخالَفَةِ الْهُدى‏، وَ سِنَةِالْغَفْلَةِ، وَ تَعاطِى
پیروی هوا و هوس، و مخالفت با هدایت، و خواب غفلت، و کوشش بیش
الْکُلْفَةِ، وَ ایثارِ الْباطِلِ عَلَى الْحَقِّ، وَالْاِصْرارِ عَلَى
از اندازه، و انتخاب باطل بر حق، و پافشاری بر
الْمَأْثَمِ، وَاسْتِضْغارِ الْمَعْصِیَةِ، وَاسْتِکْبارِ الطّاعَةِ، وَ مُباهاةِ
گناه، و کوچک شمردن معصیت، و بزرگ شمردن طاعت، و فخر و مباهات با
الْمُکْثِرینَ، وَالْاِزْرآءِ بِالْمُقِلّینَ، وَ سُوءِ الْوِلایَةِ لِمَنْ تَحْتَ
ثروتمندان، و تحقیر تهی دستان، و کوتاهی در حق
اَیْدینا، وَ تَرْکِ الشُّکْرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعارِفَةَ عِنْدَنا، اَوْ اَنْ
زیردستان خود، و ناسپاسی نسبت به آن که به ما خوبی کرده، یا آنکه
نَعْضُدَ ظالِماً، اَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً، اَوْ نَرُومَ ما لَیْسَ لَنا بِحَقٍّ،
ستمگری را یاری کنیم، یا ستمدیده ای را تنها گذاریم، یا آنچه را که حق ما نیست بخواهیم،
اَوْ نَقُولَ فِى الْعِلْمِ بِغَیْرِ عِلْمٍ. وَ نَعوُذُ بِکَ اَنْ نَنْطَوِىَ عَلى‏
یا از آنچه را که نمی دانیم دم زنیم. و پناه می بریم به تو از اینکه نیت داشته باشیم
غِشِّ اَحَدٍ، وَاَنْ نُعْجَبَ بِاَعْمالِنا، وَ نَمُدَّ فى امالِنا، وَ
به کسی خیانت ورزیم، و در کردارمان خودپسندی نمائیم، و آرزوهای خود را دور و دراز سازیم. و
نَعُوذُ بِکَ مِنْ سُوءِ السَّریرَةِ، وَاحْتِقارِ الصَّغیرَةِ، وَ اَنْ یَسْتَحْوِذَ
به تو پناه می بریم از زشتی باطن، و ناچیز شمردن گناه، و از چیره گی
عَلَیْنا الشَّیْطانُ، اَوْیَنْکُبَنَا الزَّمانُ، اَوْیَتَهَضَّمَنَا السُّلْطانُ.
شیطان در وجودمان و از اینکه روزگار ما را به سختی دراندازد، یا سلطان بر ما جور و ستم روا دارد.
وَ نَعُوذُ بِکَ مِنْ تَناوُلِ الْاِسْرافِ، وَ مِنْ فِقْدانِ الْکَفافِ.
و به تو پناه می بریم از آلوده شدن به اسراف، و بلای تنگ دستی.
وَ نَعُوذُ بِکَ مِنْ شَماتَةِ الْاَعْداءِ، وَ مِنَ الْفَقْرِ اِلَى الْاَکْفاءِ، وَ مِنْ‏
و به تو پناه می بریم از سرزنش دشمنان، و نیازمندی به همنوعان، و از
مَعیشَةٍ فى شِدَّةٍ، وَ میتَةٍ عَلى‏ غَیْرِ عُدَّةٍ. وَ نَعُوذُ بِکَ مِنَ‏الْحَسْرَةِ
زندگی در سختی، و از مرگ ناگهانی و بدون توشه. و به تو پناه می بریم از حسرت و اندوه
الْعُظْمى‏، وَالْمُصیبَةِ الْکُبْرى‏، وَ اَشْقَى الشَّقآءِ، وَ سُوءِ
بزرگ، و مصیبت سترگ، و از بدترین تیره بختی، و از بدفرجامی،
الْمَابِ، وَ حِرْمانِ الثَّوابِ، وَ حُلُولِ الْعِقابِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ
و ناامیدی از ثواب، و فرود آمدن عذاب. بارخدایا بر محمّد
عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَ اَعِذْنى مِنْ کُلِّ ذلِکَ بِرَحْمَتِکَ وَ جَمیعَ
و آلش درود فرست، و مرا از همه این امور در پناه رحمتت جای ده و نیز همه
الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ، یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
و مردان و زنان مومن را، ای مهربان ترین مهربانان.


دریافت فایل

نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۱٩ توسط فرزانه حبوطی

 وظایف شیعیان در زمان غیبت از نظر امام رضا (علیه السلام) 


  1. معرفت و شناخت امام
  2. ایمان و عمل صالح
  3. یاد و محبت امام
  4. انتظار عاشقانه
  5. تَولّی وَ تَبَرّی
  6. تقیه و صبر
  7. احترام و ادب (تجلیل از مقام او)
  8. دعا برای ظهور امام عصر (ع)

امام رضا (ع) فرمودند:

«ما اَحْسَنَ الصَّبرَ وَ اِنْتِظارُ الفَرَج... فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ»

و چه نیکوست شکیبایی و انتظار فرج.... پس بر شما باد به شکیبایی.

منتظر، در سنگر صبر، امکانات خود را برای روز ظهور ذخیره می‌کند و با بسیج نیروها، به دشمن حمله ور می‌شود. آنچه مسلم است اینکه غافل ماندن دشمن و مستور سازی سنگر و اختفاء رزمنده از جمله لوازم موفقیت و پیروزی در این نبرد است.

امام رضا (ع) به نقل از امیرالمومنین (ع) می فرمایند:

«هرکس دوست دارد خداوند را ملاقات کند در حالی که ایمانش کامل و اسلامش نیکو باشد، محبت حجت منتظر، حضرت صاحب الزمان را پیشه خود قرار دهد که ایشان و دیگر پیشوایان، چراغ‌های روشن در تاریکی‌های زندگی و امامان هدایت و نشانه‌های تقوایند، من برای هر که آنان را دوست بدارد و ولایتشان رادارا شود، از سوی خدای تعالی را بهشت ضمانت می‌کنم.»

امام رضا (ع) می‌فرمایند : «اهل آسمان و زمین و هر زن و مرد دل سوخته و هر دل غمین و اندوهگین برای حضرت گریه می‌کنند.»

انتظار فرج، با تقوی و سازندگی قرین است نه با پلیدی و معصیت که در این ورطه این انتظار خود نوعی عبادت تلقی می‌شود.

از جمله برکات انتظار، گشایش در کار است. امام رضا(ع) می‌فرمایند:

«اَلَیسَ اِنْتِظارُ الفَرَجِ مِنَ الفَرَج؟ اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلُّ یَقُولُ: فَانتَظِرُوا اِنّی مَعَکُمْ مِنْ المُنْتَظِریِنَ
(اعراف/71)»

«آیا انتظار فرج، خود بخشی از فرج نیست؟ خدا می‌فرماید: پس انتظار بکشید که من هم با شما در انتظارم.»

 منبع : پایگاه جامع اطلاع رسانی امام رضا (علیه السلام)


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۱٦ توسط فرزانه حبوطی

 

  « دعای امام زمان (عج) از زبان امام رضا (ع) »  

این دعا در مورد فرج امام عصر (عج) است و دعا کردن برای آن بزرگوار بدین دلیل است که خداوند زودتر امر فرج آن حضرت (عج) را اصلاح کند و فرج حضرت را تقدیر کند و دولت کریمه ی آن بزرگوار را بر پا کند.

امام رضا (ع) فرموده است که این دعا را در قنوت نماز در روزهای جمعه بخوانید.

متن این دعا اینگونه است :

 

اللهُمَ اَصلِح عَبدَکَ وَ خَلیفَتَکَ بِما اَصلَحتَ بِه اَنبِیائکَ وَ رُسُلَکَ

وَ حُفَّهُ بِمَلائِکَتِکَ وَ اَیِّدهُ بِرُوحِ القُدُسِ مِن عِندِکَ

وَ اَسلُکهُ مِن بَینِ یَدَیهِ وَ مِن خَلفِه رَصَداً یَحفَظُونَهُ مِن کُلِّ سُوءٍ وَ اَبدِلهَُ

مِن بَعدِ خَوفِهِ اَمناً یَعبُدُکَ لا یُشرِکُ

بِکَ شَیئاً وَلا تَجعَل لأَحَدٍ مِن خَلقِکَ عَلی وَلِیِّکَ سُلطاناً

وَ اَئذَن لَهُ فی جِهادِ عَدُوِّکَ وَ عَدُوِّه وَاجعَلنی مِن اَنصارِه

اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیئٍ قَدیرٌ.

 

بارالها، کار ظهور بنده شایسته و خلیفه راستینت (امام مهدی) را اصلاح فرما همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودی  و از فرشتگانت نگاهبانانی بر او بگمار و از سوی خویش با "روح القدس" او را یاری و پشتیبانی فرما و دیده بانانی از پیش رو و پشت سر همراه وی گردان تا از هر بدی نگاهش دارند و ترس و هراس او را به امن و امان دگرگون ساز که او تو را می پرستد هیچ چیز را همتا و همانند تو نمی داند پس برای هیچیک از آفریدگانت برتری و چیرگی نسبت به " ولی" خودت قرار مده و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازت فرما و مرا از یاران او بشمار آور که همانا تو بر هر کاری توانائی.

منبع: بحارالا‌نوار 93 / 330

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۱٦ توسط فرزانه حبوطی

  چگونه با امام زمان (عج) ارتباط برقرارکنیم؟  

در حدیث گرانبهایی که در مورد رابطه قلبی بین امام معصوم و شیعه، مضامین زیبایی در آن نقل گردیده است، راوی سؤال می‌کند: «آیا شما برای من دعا می‌نمایید؟

امام رضا -علیه السلام- می‌فرماید: آیا تو غیر از این را گمان می‌کنی؟

راوی جواب می‌گوید: خیر و سپس حضرت می‌فرماید:

اگر خواستی که دریابی که مقام محبت من با تو و اهتمام داشتن من در امر تو چقدر است، پس به قلب خود نظر کن و ببین که در قلبت و در کارهایت چقدر به من محبت داری و به فکر من هستی؟»[1]

گاهی می‌شود محّب و عاشق، از یک دوستی عادی گام فراتر می‌گذارد به گونه‌ای که محبوب و معشوق را بیش از خود دوست دارد و او را با همه دنیا عوض نمی‌کند و حاضر است جان را فدایش کند و اوامرش را بی چون و چرا، اجرا کند در این صورت مقام محبت و مودت به آخرین درجه خود می‌رسد که شاید قابل وصف نباشد، وقتی چنین حالت و رابطه‌ای بین عاشق و معشوق پدید آمد، هیچ چیز نمی‌تواند مانع اتصال گردد و هیچ سدی نمی‌تواند در برابر عاشق بایستد.

از آن طرف هم وقتی محبوب این حالت محب را مشاهده می‌کند در لطف و مهر ورزیدن نسبت به محب کوتاهی نمی‌کند او را در سرای خویش میهمان می‌نماید و پذیرایی و میهمان‌نوازی از او را به حد اعلی می‌رساند از او می‌خواهد که در کنارش برای همیشه بماند تا این حالت محبت و دوستی از بین نرود.

اگر این حالت علاقه با نهایت درجه‌اش در قلب و روح انسان پدید آمد که امام و آقا و مولای خود را بیش از خویش بخواهد و حاضر باشد که جان در راه او دهد و موانع دنیایی نتواند در مقابلش بایستد، البتّه از طرف آن حضرت عنایاتی که نمی‌توان مثل و مانند آن عنایات و محبت‌ها را در دنیا یافت، به او خواهد شد.

اگر دل از علائق کنده باشی       به منزل بار خود افکنده باشی

البتّه وسائل و راه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند موجب قرب و نزدیک شدن به آن حضرت گردد که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌گردد:

1. معرفت و شناخت در حد امکان، از آن چهارده نور تابناک خصوصاً حضرت بقیه الله -عجل الله تعالی فرجه الشریف- .
2. به یاد آن حضرت بودن در همه اوقات.
3. انتشار دادن نام و یاد آن حضرت در بین مردم.
4. عظیم شمردن نام آن وجود مقدس.
5. گریه و ناله در دوری از آن امام و حزن و اندوه در غربت او.
6. دعا برای تعجیل فرج در هر صبح و شام - در اوقات اذان - که در توقیع شریف فرمودند: «و اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم» «برای تعجیل ظهور زیاد دعا نمایید که همانا آن(دعا کردن) موجب گشایش در امور و رهایی شما است.»[2]
7. هدیه نمودن ثواب عبادات به آن حضرت .
8. قرائت قرآن و عمل به آن و هدیه ختم قرآن به آن وجود مقدس و مبارک.
9. توجه به خواندن زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره و نماز شب که همانا استمرار بر آن‌ها،آثاری بس شگفت‌انگیز دارد.
10. زیارت نمودن آن حضرت به ادعیه‌ای که در خصوص آن بزرگوار وارد گردیده است.
11. انفاق مال در راه و صدقه دادن برای سلامتی و تعجیل در ظهور آن حضرت.
12. عزاداری و گریه در مصیبت جد بزرگوارش امام حسین ـ علیه السّلام ـ و عمه‌اش زینب-علیها السلام-.
13. دوست داشتن خوبان و شیعیان مخلص و محبان واقعی آن حضرت و احترام گذاشتن به آن‌ها.
14. یاری رساندن به شیعیان آن حضرت و رفع مشکلات دوستان آن بزرگوار.

ازخداوند متعال میخواهیم توفیق درک انس و محبت مولایمان امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- و نیز زیارت آن حضرت را به ما آن عنایت فرماید و ما را از سربازان و یاوران مخلص آن حضرت مقرر گرداند.

 «آمین یا رب العالمین»

منبع : خبرگزاری فارس


پی نوشت:
[1] . اصول کافی، ج 2، ص 652.
[2] . بحارالانوار، 52 ص، غیبه الطوسی ص 290. 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۱۱ توسط فرزانه حبوطی
 
  دانشجویان آلمانی: تو برای ما 'امام خامنه‌ای' هستی‌

تعدادی از دانشجویان آلمانی به خواندن شعری به زبان آلمانی پرداختند و گفتند: "ای امام خامنه‌ای تو نور جهان هستی، تو نور امت اسلامی، تو دوست داری که به تو بگویند سید علی ولی برای ما تو امام خامنه‌ای هستی."

خبرگزاری فارس: دانشجویان آلمانی: تو برای ما 'امام خامنه‌ای' هستی‌

با ورود "آقا" به محل برگزاری اجلاس، تمام حضار برخاستند و به ایشان ادای احترام کردند.

* تعدادی از دانشجویان آلمانی که در این اجلاس حضور داشتند، به خواندن شعری به زبان آلمانی پرداختند که یکی از حاضرین که زبان آلمانی می‌دانست آن‌را برایمان ترجمه کرد؛ ‌"ای امام خامنه‌ای تو نور جهان هستی، تو نور امت اسلامی، تو دوست داری به تو بگویند سید علی ولی برای ما تو امام خامنه‌ای هستی."

* برخی از حضار دیگر نیز هنگام حضور رهبر انقلاب در میان میهمانان، شعارهایی سر می‌دادند که می‌توان به "فلسطین آزاد خواهد شد"، "خیبر یاصهیون/ جیش محمد قادمون"، "لبیک یا خامنه‌ای" و "ما همه سرباز توایم خامنه‌ای، گوش به فرمان توایم خامنه‌ای" اشاره کرد.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/٩ توسط فرزانه حبوطی

  دوره‌ آخر‌الزمان علم اهل‌بیت(ع) فقط از قم در‌ جهان منتشر می‌شود  

قرآن سه مرتبه این آیه را تکرار کرده است.

«لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه/33)

ترجمه‌اش این است: اسلام کره‌ی زمین را خواهد گرفت.

این وعده‌ خداست.

«وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَه‏» (حج/47) خدا خلف وعد نمی‌کند.

این کلام خداست «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قیلاً» (نساء/122)

خدا در قرآن سه بار با یک جمله با یک عبارت فرموده: اسلام کره‌ زمین را خواهد گرفت.

برای اینکه اسلام کره‌ زمین را بگیرد:

1- یک رهبر می‌خواهیم که این ظرفیت را داشته باشد، خدا ذخیره کرده است. امام زمان(عج)!

2- یک قانونی می‌خواهیم که تحریف‌نشده تحت تأثیر حزب و سیاست و سلیقه و محدودیت‌های علمی و اخلاقی نداشته باشد. قرآن!

قرآنش هست، رهبرش هم هست.

3- یک آمادگی می‌خواهد.

آن آمادگی نیست. و این به شرطی است که چند صد هزار طلبه‌ دانشمند داشته باشیم. ما خیلی عقب هستیم. این قرآن عزیز ما تقریباً به 50 زبان ترجمه شده است. کتاب مسیحی‌ها به 2 هزار زبان ترجمه شده است.

ما در تبلیغ خیلی عقب هستیم.

روایت داریم : دوره‌ی آخر‌الزمان تمام علم اهل بیت از قم پخش می‌شود.

ما به شدت به طلبه نیاز داریم. هرکس! البته نباید تحمیلی باشد.

در قم باید در هر کوچه‌ای یک اسلام‌شناس برای جوان‌های قمی کلاس بگذارد ولو هفته‌ای نیم ساعت. اگر بچه‌های قمی بهتر از بچه‌های دیگر بودند درود بر قم! وگرنه باید قم در برنامه‌هایش تجدید نظر کند.

بنابراین الآن هر 5 تا جوان یک طلبه سهمش نیست. بسیاری از روستاهای ما خانه‌ عالم هم دارد، مسجد هم دارد، روحانی ندارد. پرونده‌هایی که باید 24 ساعت قوه‌ی قضاییه بررسی کند، گاهی ماه‌ها طول می‌کشد برای اینکه قاضی کم داریم. بسیاری از جاها امام جمعه ندارد. قاضی کم است. امام جمعه‌ کم است. روحانی روستا کم است. روحانی دبیرستان کم است. مفسر کم داریم. و....

ما در تبلیغ خیلی عقب هستیم.

یا علی بگوئیم دوستان...

 

متن کامل صحبت های حجت الاسلام قرائتی


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۸ توسط فرزانه حبوطی
در هفته دفاع مقدس کمتر کسی از احمد زارعی یاد می‌کند
  شاعری که «یک قطعه آسمان» را سرود  

احمد زارعی، یکی از مظلوم‌ترین شاعران پس از انقلاب است که در جبهه‌های نبرد،‌ سلاح به دوش گرفت و با دشمن جنگید، اما این روزها کم‌تر کسی از شاعر «یک قطعه آسمان» که فقط 5 سال بعد از جنگ دوام آورد، یاد می‌کند.

او درست زمانی به سوی همرزمان شهیدش پر گشود که آوار سال‌های به اصطلاح سازندگی، بی‌صدا بر سر فرزندان انقلاب فرو می‌ریخت. این شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار و یکی از فعالان فرهنگی دفاع مقدس به شمار می‌رفت.

احمد زارعی در نوزدهم دی‌ماه 1372، بعد از تحمل روزهای سخت بیماری، جان به جان آفرین تسلیم کرد، اما پس از 18 سال، هنوز دوستان و همرزمان او یادش را گرامی می‌دارند.

شعری برای جهان‌آرا

شعری که خواهید خواند به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر در اوایل دهه 70 سروده شده و احمد زارعی این شعر را به شهید محمد جهان‌آرا ، فرمانده دلاور سپاه خرمشهر تقدیم کرده است:
 
شهیدم! محمد! برادر! منم
که در شهر خونین قدم می‌زنم
 
شهادت،‌ همان شد که می‌خواستی
تو در خون نخفتی، که برخاستی
 
به مادر نگفتم شکوفا شدی
که احیا نمودی که احیا شدی
 
نگفتم که با سایه پیکار کرد
نگفتم که با تیر افطار کرد
 
نگفتم که جانی به چاک اوفتاد
نگفتم که کوهی به خاک اوفتاد
 
نگفتم که تن را زسر باز کرد
که بالید و ناگاه پرواز کرد
 
ببین شهر، چون ماست آیینه‌وار
حماسی و زخمی ولی پایدار
 
اگر چند یک کوچه‌اش بی‌صفاست
اگرچه خیابانی از آن جداست
 
ببین! شهر ما سرگذشت من است
حماسی و زخمی و رویین تن است
 
از آن رنگ خون رنگ خون شسته‌اند
ولی لاله‌ها سرخ از آن رسته‌اند
 
تو ای خصم، ای خصم باطل‌پرست
اگرچه تن من ز زخمت پر است
 
بزن تا سراپای من خون کنی
بزن تا تماشای مجنون کنی
 
بزن تا برآید زمن آفتاب
بزن تا شوم چون دعا مستجاب
 
رهایم مکن، در زمانی چنین
فنایم مکن در جهانی چنین
 
جهانی که حیوان بر او غالب است
جهانی که انسان در او غایب است
 
نه این رسم پیمان و آیین نبود
قرار این نبود، این نبود، این نبود
 
محمد! چرا وا نهادی مرا
شهیدم! چرا جا نهادی مرا
 
خدا در شکن این قفس‌وار تنگ
و یا صبر بخشا به من، صبر سنگ
 
خروشی به پهنای هفت آسمان
دمیده است در این گلو در زمان
 
خروشی که ترسم اگر برکشم
تو و خاک عالم در آذر کشم
 
منم اینکه فریاد من بی‌صداست
که زیبا و خاموش چون جبهه‌هاست
 
شهیدم! محمد! برادر! منم
چنین زخم آجین قدم می‌زنم
 
ببین چاک خورده است پیشانی‌ام
ببین زخم‌ها کرده زندانی‌ام
 
شهادت،‌ همان شد که می‌خواستی
تو در خون نخفتی که برخاستی
 
تو کوچیدی از خویش، راحت شدی
زیارت نمودی، زیارت شدی
 
ولی من در این جبهه ناپدید
به هر لحظه صد بار گردم شهید

 متن کامل این یادواره


ای خدا...

خدا در شکن این قفس‌وار تنگ
و یا صبر بخشا به من، صبر سنگ


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۸ توسط فرزانه حبوطی

  

 

هر چند که بی لیاقت و رو سیه ام

ولیکن دلم امشب در حَرَمت پَر می زد

هر چند که دلبسته ی دنیا شده ام

جسم اینجا و روحم به معصومۀ طاها سر میزد

(فی البداهه از خودم) 

 

بانوی معصوم و پاک اهل بیت (علیهم السلام)

امشب باید شاد باشم ، در شب میلاد شما

ولیکن نمی دانم چرا دل من نیز مانند دل غریب یک برادر 

غــــــُـــــــربت عجیبی دارد

شما وساطت کنید و مرهم غربت ِ دلهایمان باشید

میلادتان مبارک

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/٧ توسط فرزانه حبوطی

http://aavanehi.persianblog.ir  . emam . khamenei . seied ali . enghelab . iran . eslami . leader . rahbar . aavanehi  امام . خامنه ای . سید علی . انقلاب . رهبر . اسلامی . ایران . معظم . نائب الامام    .  Maaref . bidari eslami . بیداری اسلامی  . معارف . وحدت .بصیرت . تقوا . انتظار . ظهور . توکل . دشمن  .  اعوانه ..موج دوم انقلاب اسلامی . آیت الله . خامنه ای . . ولایت فقیه . ولایت مطلقه فقیه .  مسلمانان . اسلام . رهبری . امامت . bahrain . bahrein . bahrayn . ازدواج . تزویج . ازدواج آسان . زن . مرد . همسر . زوج . خانواده . زندگی . فرزندان . فرزند . بسیج . ارزشها . روایت . روایات . حدیث . احادیث . aide fetr . eyed fetr . eyd fetr . hoze . hozavi .  . eede fetrجمهوری اسلامی ایران . ماه مبارک . ماه رمضان . ماه . مبارک . رمضان . تلاوت . قرائت . قرآن . جهاد . دانشگاه . دانشگاهی . دانشجو . دانشجویان . محقق . علوم انسانی . تحقیقات . طلاب . طلبه . حوزه . حوزوی . حوزۀ علمیه . خاورمیانه . امت . انقلابی . حفظ نظام . نظام اسلامی . کتاب . کتابخانه . کتاب خوان . انقلاب اسلامی . عید فطر . عید قربان . عید غدیر . عید نوروز . عید . بحرین . شیعه . شیعیان . تشیع .  shahid . shohada . shahadat . esteghamat . yavaran . defaa . moghaddas . jange tahmili . moghavemat  شهید . شهدا . شهادت . دفاع مقدس .  . حماسه . .  جنگ تحمیلی . مقاومت . استقامت . یاران   . AAVANEHI . aavanehi . .      اعوانه    http://aavanehi.persianblog.ir

رهبر معظّم انقلاب حضرت امام خامنه ای حفظه الله:

پروردگارا!

مرگ ما را جز به شهادت در راه خودت قرارمده.

 

 

  نماز اول وقت ، سیره شهدا  

خواندن نماز در اول وقت،

 لبیک به ندای خداوند متعال است که بندگانش را در وقتی معیّن به راز و نیاز با خودش فرا می‏خواند و دوست دارد بنده‏اش، همه کارهای خود را به خاطر فرمان او کنار بگذارد و در مقابلش اظهار فروتنی کند.

هرچند نمازهای واجب، فرصت مشخصی دارند و می‏توان مدتی آنها را به تأخیر انداخت، ولی به‌جا آوردن نماز در اول وقت، فضیلتی دارد که نمی‏توان آن را نادیده گرفت،.

تا جایی که امام صادق(ع) فرمود: «فَضل الوَقت الأوّل علی الآخر کَفضلِ الآخرة عَلَی الدّنیا؛ فضیلت اول وقت [نماز] بر آخر وقت، همچون فضیلت آخرت بر دنیاست.»1

در جای دیگر فرمود: «هر نمازی دو وقت دارد؛ اول و آخر. اول وقت، بهترینِ آن است. هیچ‌کس نباید نماز را بی‌دلیل به آخر وقت بیندازد. آخر وقت فقط برای بیمار و علیل وکسی که عذری دارد، قرار داده شده است».2

در روایتی آمده است که روزی حضرت رضا(ع) برای استقبال از عده‏ای بیرون رفت. وقت نماز فرا رسید و حضرت راه خود را به طرف محلی مناسب که در آن نزدیکی بود، کج کرد، زیر صخره‏ای ایستاد و خطاب به یکی از یارانش فرمود: «اذان بگو.»

آن مرد عرض کرد: «یابن رسول الله، منتظر بمانیم تا دوستانمان نیز به ما ملحق شوند.»

حضرت فرمود: «خدا تو را بیامرزد، هرگز نمازت را بی‏دلیل از اول وقت به تأخیر مینداز. همیشه رعایت وقت را بکن.» پس آن شخص اذان گفت و نماز را خواندند».3

از جمله اعمال عبادی که در سیره بیشتر شهیدان به چشم می‏خورد، پای‌بندی به نماز اول وقت است. شرایط سخت جنگ تحمیلی، درگیری‏های عملیات و مشغله‏های کاری زیاد و مانند آن، موجب نمی‏شد که آنان نماز اول وقت را به تأخیر بیندازند و مشغول کاری دیگر شوند.

پی نوشت :
1. میزان‌الحکمة، ج 6، ص 316.
2. همان.
3. همان، ص 317.

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/٥ توسط فرزانه حبوطی

  گریه امام صادق(ع) بر غیبت امام زمان (عج)

سدیر صیرفی می گوید :

من با سه نفر از صحابه محضر امام صادق رسیدیم ، دیدیم آن بزرگوار بر روی خاک نشسته و مانند فرزند مرده جگر سوخته گریه می کرد. آثار حزن و اندوه از چهره اش نمایان است و اشک ، کاسه چشمهایش را پر کرده بود و چنین می فرمود:

سرور من غیبت (دوری) تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده و آرامشم را از دلم ربوده. آقای من غیبت تو مصیبتم را به مصیبتهای دردناک ابدی پیوسته است.

گفتم : خدا دیدگانت را نگریاند ای فرزند بهترین مخلوق! برای چه این چنین گریانی و از دیده اشک می باری ؟ چه پیش آمدی رخ داده که این گونه اشک می ریزی ؟

حضرت آه دردناکی کشید و با تعجب فرمود:

وای بر شما، سحرگاه امروز به کتاب (جفر) نگاه می کردم و آن کتابی است که علم منایا و بلایا و آنچه تا روز قیامت واقع شده و می شود در آن نوشته شده ، درباره تولد غائب ما و غیبت و طول عمر او دقت کردم.

و همچنین دقت کردم در گرفتاری مؤ منان آن زمان و شک و تردیدها که به خاطر طول غیبت او که در دلهایشان پیدا می شود و در نتیجه بیشتر آن ها از دین خارج می شوند و ریسمان اسلام را از گردن برمی دارند.... اینها باعث گریه من شده است.

 

دل نوشت هایم :

مولای من ، یا جعفر بن محمد(ع) با خواندن این روایت عرق شرم ریختم

مولای من، یا امام صادق(ع)، شما اینگونه بر غیبت مولایم مهدی(عج) اشک می ریزید و اینگونه با جگری سوزان ، برای ما شیعیان عصر غیبت ناله سر می دهید، ولیکن ما چه کرده ایم برای مهدی فاطمه(عج)؟ ما چه کرده ایم برای ناله های دل مهدی(عج)؟

شرمنده ام یا مهدی(عج) شرمنده ام یا پسر فاطمه(س)

شرمنده ام که هر روز با غفلت هایم دل مهربانت را به درد می آورم

شرمنده ام که هر روز با معصیت هایم، باعث میشوم پردۀ غیبت شما کنار نرود

مولا جان، به حق جد بزرگوارتان امام جعفر الصادق(ع) دعایمان کن

مهدی جان، دعایمان کن تا غفلت هایمان کمتر شود و توجه مان بیشتر

مولا جان شهادت جد بزرگوارتان اما صادق(ع) را به شما تسلیت عرض میکنم

ما حقیران، ما مسکینان، ما ذلیلان، و ما محتاجان لطف و کرم ائمه معصومین(ع) را نیز در غم خود شریک بدانید

یا پسر فاطمه(عج) به حق حضرت زهرا(س) ما را ببخش و از خدا بخواه تا ما را ببخشد

شاید شفاعت شما و شفاعت جدتان باعث شود کمی به خود آئیم...


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۱ توسط فرزانه حبوطی

  بسم رب المهدی ارواحنا الفداه  

سلام بر مهدی فاطمه سلام بر منتظران حضرتش

فکر می کنی بتونی روزی یک ربع ساعت به نیت همراهی با امام زمان(عج) با کتاب خدا مانوس باشی؟ می تونی بین کارهای روزمره برای خواندن قرآن پانزده دقیقه وقت بزاری؟

 «طرح ۱۲۰روز انس با قرآن کریم تا نهم ربیع الاول سالروز به امامت رسیدن مهدی موعود(عج) نذر مهدی موعود(عج)»

وبلاگ در محضر نور شش سال است که طرح 120 روز انس با قرآن کریم را برگزار کرده است.

طرح بدین نحو هست که از ۱۲۰ روز مانده به نهم ربیع الاول اولین روز امامت حضرت مهدی (عج) هریک از اعضا هر روز یک حزب از قرآن کریم را می خواند (به نیت شادی آقا و تعجیل در ظهور) و روز بعد حزب بعد و همین طور تا ۱۲۰ روز بعد

علاوه بر اینکه در هر روز یک یا چند بار ختم گروهی می شود خود شخص هم بعد از ۱۲۰ روز یک بار قرآن کریم رو ختم می کند و روز آخر یا همان روز ۱۲۰ ام روز نهم ربیع اول است.

امسال این طرح از روز پنج شنبه 14 مهرماه شروع میشه و روز پنج شنبه 13 بهمن ماه یا همان روز نهم ربیع الاول اولین روز به امامت رسیدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  با ختم  همراه با تامل ۱۲۰ روزه ی قرآن به پایان می رسد

 جهت ثبت نام و اطلاع از جزئیات کامل طرح ۱۲۰ روز انس با قرآن کریم

از همین حالا به وبلاگ در محضر نور مراجعه فرمائید


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۱ توسط فرزانه حبوطی