اللهم عجل لولیک الفرج
 
روی خط بیداری اسلامی در عصر آخرالزمان
بار دیگر بهار بی‌حضور «مهدی» از راه می‌رسد

بار دیگر بهارى دیگر بى‌حضور تو از راه مى‏رسد، و آن‏چه که زیبا نیست زندگى نیست بلکه تهی بودن زمان بدون وجود توست... گاهی دلم برای بهاری تنگ می‌شود که تنها و تنها یکبار انتظارش را می‌کشیم.

به گزارش خبرنگار فارس، پنجره را که می‌گشایی بوی بهار و تازگی از هر گوشه‌ای از ایران به مشام می‌رسد؛ از گنبد سلطانیه، باغ ارم شیراز، آبشار مارگون، قلعه آوارسین، آبشارهای اطراف رامسر، قلعه رودخان، فومن، قلعه فلک الافلاک خرم آباد، گرفته تا نقش رستم مرودشت، غار کتله‌خور استان زنجان، آرامگاه شیخ زاهد گیلانی لاهیجان، باغ فردوس، قلعه توت ایلام و ....

در سرزمین من خورشیدی نور می‌دهد که صاحبانش با عشق و عرفان آشنایند، اینجا نوروز با رنگی به زیبایی خورشید تجلی دارد. این جا هرسال، نوروز با ندای مردی آسمانی از مشهد آغاز می‌شود با کلام بهاری بزرگ‌مردی که تبارش به نور می‌رسد و شجره نامه‌اش به آل‌الله.

سفره هفت سین هر خانه با هنری دو چندان از زمان‌های دور گره خورده است، صفای سبزه تا صداقت آب، صدای نرمش سنجد تا شیرینی سمنو....

امروز زهدان عالم در گرو یا مقلب القلوب‌هاست، امروز برگی دیگر رقم خواهد خورد امروز با مدبر الیل گفتن‌ها تمنای توجهی دوچندان را ازلبان بندگی ادا می‌کنیم تا شاید محول الحول و الاحوال تدبیر دیگری را به سبب رحمانیت خود برای همیشه روزگار رقم زند.

امروز همانی است که در انتظارش بودیم، همانی که در خفقان زمان همه در پی گدایی آن آرامش هستند، امروز سرزمین من با علمداری رهبری از جنس ایمان پیش می‌رود و من در سایه لوای او در آرامش می‌خوانم؛ «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الا احسن الحال»

سرزمین من از دیرباز خطه شاعران و اهالی ایمان است، تجلی عمل نشان از اراده ایران و ایرانی دارد، خاک وطنم در گوشه گوشه دلم جا دارد در نجوای کنار سفره هفت سین خانه، تنها به یاد عزت وطنم آرزوی سلامتی می‌کنم.

آرام برای همه با نگاهی به سین دیگر سفره، سکه را برای روزی یاد کرده و رزق حلال و وسعت آن را خواهانم، سرزمین من ایران دارائی‌هایی از جنس علم و قلم دارد ادبایی که تنها بر کلک خود تکیه کرده و بر ارتقای آن کوشایند.

سفره‌های هفت‌سین را با صافی و صداقت، ایمان به قرآن، سخاوت و احسان پهن می‌کنیم تا شاید در گرداگرد دعا برای دیگران دعای خودمان هم مستجاب حضرت عشق شود.

بار دیگر بهارى دیگر بى‌حضور تو از راه مى‏رسد، و آن‏چه که زیبا نیست زندگى نیست بلکه تهی بودن زمان بدون وجود توست...

گاهی دلم برای بهاری تنگ می‌شود که تنها و تنها یکبار انتظارش را می‌کشیم ....

پس الهم عجل لولیک الفرج را با امیدی برای ظهور در این بهار برای تا ابد می‌خوانیم...

منبع : خبرگزاری فارس

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٢٩ توسط فرزانه حبوطی
سفره‌های عید را با هفت‌سین قرآن تزیین کنید

مردم ایران به رسم سنت دیرینه سفره های نوروزی خود را با وسایلی چون سیر، سماق، سرکه، سکه، سیب، سبزه و سمنو تزیین می کنند اما برای برکت بخشیدن به این سفره می توان از آیات قرآن مجید بهره گرفت.

* سین اول

سلام قولا من رب رحیم. (آیه 58 سوره یاسین)
' از جانب پروردگار [ی] مهربان [به آنان] سلام گفته می شود.'

* سین دوم:

سلام علی نوح فی العالمین. (آیه 79 سوره صافات)
'درود بر نوح در میان جهانیان.'

* سین سوم

سلام علی ابراهیم. (آیه 109 سوره صافات)
'درود بر ابراهیم.'

*سین چهارم

سلام علی موسی و هارون. (آیه 120 سوره صافات)
'درود بر موسی و هارون.'

* سین پنجم

سلام علی آل یاسین. (آیه 130 سوره صافات)
'درود بر پیروان الیاس'

* سین ششم

سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین. (آیه 73 سوره زمر)
' ... سلام برشما، خوش آمدید، در آن درآیید [و] جاودانه [بمانید]

* سین هفتم

سلام هی حتی مطلع الفجر. (آیه پنجم سوره قدر)
'[آن شب] تا دم صبح، صلح و سلام است.' ... متن کامل هفت سین قرآن

 

هفت سین

 

سین اول را با “سلام” آغاز کن

پر گشا ، با یاد حق پرواز کن

سین دوم را “سعادت” نام ده

دل به سوی عطر ایمان باز کن

سین سوم را “سرود عشق” خوان

عشق را همنوای ساز کن

سین بعدی “سبزه زار قلب” توست

قلب خود را با خدا همراز کن

سین پنجم “سیرت” و افکار توست

نور حق را در دلت اعجاز کن

سین دیگر “سرخی” باغ دلت

همره مرغ سحر ، آواز کن

سین هفتم “سال نو” باشد نوید

سال نو را با دلت آغاز کن

شعر از : فرزانه حبوطی

 

 پی نوشت:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دعاهای لحظه تحویل سال :
- برای پیروزی مسلمانان و شیعیان بحرین و لیبی دعا کنیم
- برای سلامتی و داشتن صبر و تحمل برای خود و خانواده هایمان
- برای سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر(عج) دعای فراوان..
 (انشالله امسال سال ظهور باشد)

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٢۸ توسط فرزانه حبوطی

قسمتی از وصیت نامه ی «شهاب الدین اسماعیلی سراجی» :

«شایسته ی یک ملت انقلابی و سربلندتر از ملل دیگر این نیست که بعد از نه سال و اندی، هنوز هم ارزش های فکری اش را به سبک مدل اروپایی درآورده و جوانهایش؛ این نونهالان نوبنیاد، علاف و بی هدف در خیابان ها پرسه زنند و بعضی ها همچون عروسک های زینت یافته، تمام افکارشان غرق در چگونه پوشیدن و چگونه تفریح کردن باشد. تمام چشم ها و گوش های دنیا متوجه ما و انقلابمان است، آن وقت ما چون ملتی زبون و پست، حتی چگونه پوشیدنمان را از آن ها تقلید کنیم. جای بسی شگفتی است که آیات دل نشین خداوندی را به کناری نهاده و جذب سمفونی و بهتون ها شویم.»

ای جوان ، ای جوان ایرانی ، کمی گوش به وصیتنامه این شهید عزیز فراده و کمی با خودت نجوا کن که چرا ما باید از دشمنان مان که در پی بیراهه رفتن ِ ما هستند و می خواهند این کشور امام زمانی را نابود کنند تقلید کنیم...؟ و چرا باید دختران مان لباس های ناجور و مبتذل بپوشند و موهای خود را به شکل هایی که همه دست نشانده غرب است درست کنند و بیرون بریزند و با این کارشان خون به دل امام زمان و شهدا کنند؟!

آیا به روز قیامت اعتقاد داریم...؟ من بیش از این یارای سخن گفتنم نیست. امیدوارم این مطلب تاثیر گذاری خوبی روی کسانی که آن را می خوانند داشته باشد.

«التماس دعای فرج»

منبع: نشریه امتداد «اسماعیلی سراجی»

به امید ظهور یار...
یا علی...

منبع مطلب : وبلاگ فرهنگ جبهه


نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٢٧ توسط فرزانه حبوطی

 



آلبوم کامل عکس ها در ادامه مطلب

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٢٦ توسط فرزانه حبوطی

عاشقان شهادت هنوز صبورند و پایدار

گرچه در تاریخ میهن اسلامیمان امروز روز بزرگداشت مقام شهدای طریق اسلام است؛ اما مقام این از جان گذشتگی ها و جان نثاری های جوانان آن روزها بدون شک والا و ستودنی است.

بولتن نیوز: هنوز صبور و مقاوم و پایدار است؛ با حرف هایی دلنشین و شنیدنی. مهدی کیانی متولد اول مردادماه 1348، دلیرمرد شانزده-هفده ساله ی روزهای جنگ، از جمله رزمندگانی است که در سال های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رشادت های بی بدیلی از خود به نمایش گذاشته و در سال های 1364 تا 1367 در عملیات والفجر 8، والفجر 10، کربلای 4، کربلای 5 و کربلای 10 حضور داشته است و شجاعانه و دلاورانه برای دفاع از دین و مردم و سرزمینش، جنگیده است. شاید امثال او و برادرش، محمدکریم کیانی، در سال های خاک و خون و پیروزی کم نباشند، اما قطعاً شهامت و ایمان راسخ آن روزهاست که همواره و هنوز در کلام روشن و محکمشان طنین انداز است. محمدکریم، برادر مهدی کیانی، همان کسی که در سال های ابتدایی جنگ مردانه بر روی مین پرید تا همرزم هایش از منطقه ای انباشته از مین عبور کنند و این روزها در بسیاری از نمایشگاه های عکس دفاع مقدس، از او با نام شهید یاد می کنند، اگرچه هنوز زنده است و این ناشناختگی و مطلع نبودن از زنده بودن خداخواه محمدکریم، بدون شک کم لطفی کسانی است که با ادبیات جنگ و دفاع مقدس نا آشنا هستند.

پای گفتگو با مهدی کیانی نشستیم؛ در نظرم بود که گفتگوی هرچند کوتاه ما، پیرامون دیده ها و شنیده ها و خاطرات تلخ و شیرین او از روزهای مقاومت و پایداری باشد و فرصت کوتاه این گفتگو تنها به گردآوری دو خاطره از خاطرات مهدی کیانی انجامید و خود او با تعریفی از جنگ آغازگر این گفتگو شد:

جنگ از دید و نگاه انسان ها تعابیر متفاوتی دارد؛ آن طور که آن روزها جنگ از دید ما انجام وظیفه بود و از دید دشمنان ما اجرای دستور. آن روزها ما به استقبال جنگ نمی رفتیم، که به استقبال انجام حقایق قرآنی می رفتیم. به استقبال انجام تکالیفی که اسلام بر دوش ما گذاشته بود.

- خاطره ی اول:

بچه های آن روزها، عجیب قلبشان برای شهادت و پرواز می تپید؛ مثل شهید علیرضا احمدی. علیرضا 14-15 سال بیشتر نداشت، اما همیشه می گفت دلم می خواهد در حالت سجده شهید شوم. فقط و فقط در حالت سجده و رو به روی قبله. و بارها و بارها آرزوی قلبی و معنویش را تکرار می کرد. روزی از روزها در شلمچه، داخل سنگر نشسته بودیم که برای چندمین بار آرزویش را بر زبان آورد. مثل باران گلوله و خمپاره بر سرمان می بارید و دشمن با تانک به سمت نیروهای ما در حرکت بود و این تیرباران بی وقفه ی دشمن تعدادی از بچه های رزمنده را زخمی و حتی شهید کرده بود. از آن جایی که علیرضا احمدی امدادگر بود از بیرون سنگر صدایش زدند برای مداوای زخمی ها. بدون هیچ ترس و اندوهی از سنگر بیرون رفت و نزدیک یک دقیقه بعد از خروج علیرضا از سنگر، یکی از بچه ها به سنگر آمد و گفت: علیرضا شهید شد. ناباورانه از نحوه ی شهادتش پرسیدیم و او بدون اینکه از گفتگوی یک دقیقه پیش ما با علیرضا اطلاعی داشته باشد، گفت: به حالت سجده. و بعد از کمی تأمل اضافه کرد: رو به روی قبله... .

 

- خاطره ی دوم:

مرحله ی دوم کربلای 5 انجام شده بود؛ حدود ساعت ده صبح، پیش از اجرای عملیات، خط را تحویل گرفتیم. خط دپوی کوتاهی داشت، اما شدت آتش دشمن بسیار زیاد بود و عراقی ها از دو سمت به ما تسلط داشتند و با این وجود و با تلفات زیاد بچه ها در زیر تیرباران دشمن، همچنان خط را حفظ کرده بودیم. روز به سمت شب می رفت که آتش و حملات دشمن سبک تر شد؛ اما نیروهای پیاده ی دشمن از طریق کانالی که تنها یک پیاده می توانست از آن عبور کند، تا پشت دپو آمده بودند و در انتظار دستور فرمانده ی خود بودند تا پس از فرمان حمله به ما حمله کنند. در همین لحظه، یکی از بچه های خودی، به اشتباه یکی از نیروهای عراقی را که گیج و منگ بر لبه ی خاکریز ایستاده بود پایین کشید و گفت: «اخوی! بیا پایین تیر می خوری. مگه نمی بینی دشمن داره تیربارونمون می کنه؟!»، سرباز عراقی مات و مبهوت به فرد بسیجی زل زده بود. جوان بسیجی از او پرسید:«چرا رفتی بالا؟! مگه این آتیشا رو نمی بینی؟!»، در همین لحظه مرد عراقی با زبان عربی چند کلمه ای بلغور کرد. بچه ها، با شنیدن حرف های سرباز عرب زبان عراقی، و همینطور با وجود تیراندازی های شدید دشمن به پشت خاکریز نگاهی انداختند و متوجه حضور نیروهای عراقی شدند و با خبررسانی و هماهنگی با بقیه ی بچه ها و با پرتاب چند نارنجک به پشت خاکریز، جلوی پاتک شدید دشمن را گرفتند. این جریانات از 4 تا 10 بامداد ادامه داشت و پشت خاکریز پر شده بود از جنازه های بر روی هم انباشته شده ی دشمن و به خاطر این تلفات، دشمن مجبور به عقب نشینی شد.

 

با وجود مجالی اندک برای گفت و شنود، از خاطراتی شنیدیم که با بیانش اشک بر چشم های مهدی کیانی حلقه زد. کاش می شد از زبان مهدی کیانی بیشتر بشنویم. اما وقت محدود این ملاقات و مشغله های همیشگی و جاری، اجازه ی بیشتر شنیدن را نمی داد. هرچند شنیدن از محمدکریم کیانی نیز از زبان برادرش، قطعاً آموختنی بود، اما تنها چیزی که در میان حرف های مهدی کیانی درباره ی برادرش دانستیم، مجروحیت محمدکریم و قطع شدن پای او از ناحیه ی ساق بود.

به هر حال، اگرچه در تاریخ میهن اسلامیمان امروز روز بزرگداشت مقام شهدای طریق اسلام است؛ اما مقام این از جان گذشتگی ها و جان نثاری های جوانان آن روزها بدون شک والا و ستودنی است. مقامی که نزد خداوند تبارک و تعالی ارجح و برتر است و مستلزم شناخت بیشتر مردمان امروز و نسل های آینده ی ایران اسلامی است. ایران، سرزمین مردمان غیور و مقاوم و دلاور است و با پیشینه ی قوی و پرافتخاری که دارد، همواره همچون مکتبی است برای آموختن و تحصیل مردانگی و انسانیت.

آموختن و تحصیل در مکتب رزمندگانی که با تکیه بر معارف و ایمان عمیق به خداوند در مسیر صحیح و راست الهی گام برداشته اند و مردانه و دلاورانه برای دفاع از سرزمین و ملت و آیین خود جنگیده اند. و ای کاش نسل این روزها، این از خود گذشتگی ها و سرفرازی ها را ارج نهند و همواره برای دفاع از متعلقات حقیقی خود بکوشند و در مقابل دشمنان پنهان و آشکار دلیرانه بایستند و از مقدسات خود دفاع کنند.

* المیرا السادات شاهاندشتی

 
پی نوشت :
1. تاثیر معنویت بر معلولیت
2. مطالب تان در سایت قرار خواهد گرفت


نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٢٢ توسط فرزانه حبوطی
آیا سران نظام با امام زمان(عج) در ارتباطند؟!
فهم ناصواب، کژتابی‌های هدفمند رسانه‌ای دشمن از نحوه‌ی پیوند نظام اسلامی و مفهوم غنی انتظار و تلاش مستمر برای خرافاتی جلوه دادن جمهوری اسلامی و مسؤولان کشور، موجبات وارد آوردن اتهام به نظام را فراهم کرده‏است.
پیرایه‌ها، خرافه‌ها، ادعاهای دروغین، کج‌فهمی‌ها و بدفهمی‌ها درباره‌ی نحوه‌ی ارتباط نظام اسلامی و ولی فقیه زمان با حضرت حجت بن الحسن العسگری(عجل‌الله‌ تعالی) یکی از دست‌مایه‌ها و ابزارهای مؤثر دشمنان برای مشوش جلوه دادن چهره‌ی حکومت اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب بوده است.
بیش‌ترین هدف دشمن در این تبلیغات گسترده این است که در افکار عمومی جا بازکند. «جمهوری اسلامی با توسل به خرافات و عوام فریبی، سعی دارد برای رهبری نظام چه در زمان حضرت امام خمینی(ره) و چه امروز در دوره‌ آیت‌الله خامنه‌ای مشروعیت سازی کند.» این تبلیغات پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و در راستای فتنه‌ی پیچیده‌ ۸۸، عمق و وسعت بیش‌تری یافت.
بقیه در ادامه مطلب...
پی نوشت :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. تاثیر معنویت بر معلولیت

2. مطالب تان در سایت قرار خواهد گرفت


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٢۱ توسط فرزانه حبوطی

مهمترین ریزش­های خواصّ صدر اسلام

اولین جنگی که زید در آن حاضر شد، جنگ خندق و در سن 15 سالگی بود. او بعدها خزانه ­دار بیت­ المال در زمان خلیفه دوم و سوم شد و از عطایا و مواهب آن نیز به نیکی بهره ­مند گردید! قبل از او عبدالله بن ارقم، خزانه­ دار عثمان بود که در اعتراض به خاصّه ­خرجی­های عثمان و ویژه ­خواری­های اطرافیان خلیفه، کلید را در ملاء عام به عثمان تحویل داد و گفت...

چه بسا یاران خوش­­ سابقه رسول خدا که گرفتار دنیازدگی یا منیّت­ها شدند و نتوانستند در امتحانات پایان عمر، سربلند بیرون بیایند و چه بسا صحابه باوفایی که تا آخرین لحظه بر سر پیمان خویش استوار ماندند.


ریزش­ها

1.زبیر: در سیره­های اهل سنّت، مشهور است که اولین شمشیر را در راه اسلام،‌ زبیر کشیده و پیامبر نیز دعایش کرده است. همچنین نقل کرده­اند که رسول خدا فرموده: لکلّ نبیّ حواریّ و حواریّی الزبیر. (هر پیامبری حواریّی دارد و حواریّ من زبیر است)1 او جزو دسته اول مهاجرین به حبشه بود که به همراه یازده مرد دیگر و چهار زن به سوی نجاشی رفته­اند و در هیچیک از غزوات رسول خدا هم غایب نبوده است. وی را از جمله افرادی که قبل از سنّ بلوغ (12 سالگی) ایمان آورده­اند و به عنوان چهارمین یا پنجمین مسلمان، برشمرده­اند.2 او در زمان تعیین جانشین پیامبر در خانه علی بن ابیطالب و به حمایت از ایشان متحصّن شده و حتّی با شمشیر کشیده در مخالفت با سران سقیفه بیرون آمده بود.3 و در زمان تعیین خلیفه سوم نیز تنها عضو شورای شش­نفره بود که رأی خویش را به امام علیه السلام داد.


البته سبک زندگی زبیر بعدها با ویژه­خواری­هایی که در بین صحابه رواج یافت و اشرافیتی که در یاران پیامبر نهادینه گشت، تغییر یافت. او خانه­ای در بصره و خانه­هایی دیگر در مصر و کوفه و اسکندریه ساخت و جمع ثروت باقیمانده از وی بالغ بر 35 میلیون و دویست­هزار درهم می­شد. حتی این رقم را تا 52 میلیون درهم نیز نقل کرده­اند4 و از جمله دارایی­هایش، هزار کنیز و هزار اسب نوشته­اند. این در شرایطی بود که طبق روایت حضرت امیر علیه­­السلام، سقف مال حلال از چهارهزار درهم(سکه نقره) تجاوز نمی­کرد5. و بعدها که سطح رفاه عمومی بهتر شده بود،‌ امام صادق علیه­السلام این سقف را به ده­هزار درهم رسانید6. سهم خواهی او پس از به قدرت­رسیدن امیرالمؤمنین و نقشی که در فتنه جمل ایفا کرد، مشهور و متواتر است.

2. طلحه: طلحه را جزو حاضران جنگ احد و بعد از آن دانسته­اند. از جمله فضایل او،‌ پایداری در جنگ احد تا آخرین لحظات و در کنار علی علیه­السلام و زبیر – در حفاظت از جان پیامبر – بوده است.7 هرچند که او نیز بعدها در دام دنیازدگی خواص گرفتار آمد و روال زندگی­اش را تغییر داد. طبق نقل واقدی، طلحه دومیلیون و دویست هزار درهم(سکه نقره) و دویست هزار دینار(سکه طلا) برابر دومیلیون درهم مال نقد باقی گذاشت و از نوۀ طلحه نقل می­کند که ارزش میراث باقیمانده از پدربزرگش (با احتساب زمین­ها و دام­ها و پول نقد)، سی میلیون درهم بوده است. همچنین نوشته­اند از طلحه،‌ یکصد پوست گاو نر انباشته از زر که در هریک سیصد رطل طلا بود،‌ برجای ماند.8

او البته در شورای شش نفره تعیین خلیفه سوم به عثمان رأی داد و بعدها نیز در جریان شورش علیه او و دست و پازدن برای ردای خلافت،‌ نقشی برجسته ایفا کرد. پس از ناکام ماندن نقشه هماهنگ او با امّ المؤمنین برای تصاحب قدرت پس از قتل عثمان، چشم انتظار جایگاهی در دستگاه خلافت علی علیه­السلام بود که با بی­اعتنایی امام مواجه شد. او و زبیر از اینکه تازه از راه رسیده­هایی مثل محمد بن ابی­بکر و مالک اشتر به استانداری منصوب و به مشورت گرفته می­شوند، اما آن دو با تمام سوابق درخشان­شان مورد توجه نیستند، نزد امیرالمؤمنین شکایت می­بردند و نهایتاً نیز با همدستی کارگزاران برکنار شده خلیفه قبل، فتنه جمل را به پا کردند که شرح آن، مجالی دیگر می­طلبد.

3. سعد بن ابی وقّاص: از اعضاء شورای شش نفره و جزو اولین کسانی است که اسلام آورده­اند.‌ در تمامی جنگ­های پیامبر حضوری پُررنگ داشت و از جملة شجاعانی که در حفاظت از جان پیامبر کوشا بود، ذکر شده است9. او در زمان خلافت عمر، به فرماندهی سپاه اسلام در جنگ با ایران منصوب شد که به دلیل مریضی، از کمی دورتر(قادسیه) امور جنگ را رهبری می­کرد و به همین سبب، سردار قادسیه لقب گرفته است. همچنین پایه­گذار شهر کوفه و پس از آن استاندار خلیفه دوّم در این شهر بوده است.10

سعد از بیعت با علی علیه­السلام سر باز زد که علتش، طبق فرمایش امیرالمؤمنین به عمّار یاسر، حسادت وی بود. واقعیت اینست که پس از قرارگرفتن در جمع شورای شش نفره تعیین خلیفه سوّم و در ردیف علی بن ابیطالب، خود را شخصیتی می­دید و بر اقبال مردم به امیرالمؤمنین حسد می­برد. صحابه­ای مانند سعد بن ابی وقاص هرچند به صف آشوبگران جمل و صفین نپیوستند امّا از یاوری علی نیز اکراه داشتند و به تعبیر خود آن حضرت: اولئک قومٌ خذلوا الحقّ و لم ینصروا الباطل. (ایشان جماعتی بودند که حق را وانهادند و باطل را هم یاری نکردند.)11

وی در کنار جماعت قابل توجهی از خواص باسابقه در زمان فتنه­های حکومت امام علیه­السلام، راه سکوت و قعود برگزید و از این رو مورد طمع معاویه نیز قرار گرفت. نامه­ای که معاویه به او و عبدالله بن عمر و محمدبن مسلمه نگاشته و یاری ایشان را طلبیده، شاهدی بر این مدّعاست. و شعری که سعد در پاسخ به درخواست معاویه فرستاد، خواندنی است. او در این ابیات،‌ ضمن بیان برتری­ علی­بن ابیطالب بر معاویه،‌ علت عدم یاری حضرت را عدم تشخیص مؤمن از کافر در فتنه­ها و جنگ­های جدید معرفی می­کند و نصرت معاویه را در همان شرایط و باوجود وانهادن علی، گزافه و بیجا می­داند12. او حتی از راویان حدیث منزلت (أنت مِنّی بمَنزله هارون مِن موسی) در شأن امیرالمؤمنین است13 اما همو از بیعت و یاری حضرت دریغ ورزید و پس از صلح تحمیلی امام حسن علیه­السلام و بیعت عراق و حجاز با معاویه، به جمع بیعت­کنندگان پیوست!14

وی به سال 55 هجری و در قصری که در عقیق (ده­میلی مدینه) ساخته بود، درگذشت15. به درخواست عایشه، جنازه او را برای اقامه نماز به داخل مسجدالنبی بردند و جلوی حجره همسران پیامبر نهادند تا آنها نیز بتوانند در نماز شرکت کنند16.

بقیه در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٢٠ توسط فرزانه حبوطی

بسم رب المهدی ارواحنا الفداه

سلام بر مهدی فاطمه سلام بر منتظران حضرتش

فکر می کنی بتونی روزی یک ربع ساعت به نیت همراهی با امام زمان(عج) با کتاب خدا مانوس باشی؟ می تونی بین کارهای روزمره برای خواندن قرآن پانزده دقیقه وقت بزاری؟

 «طرح ۱۲۰ روز انس با قرآن کریم تا روز میلاد مهدی موعود (عج) نذر مهدی موعود(عج)»

این طرح شش ساله که در اینترنت اجرا شده و امسال به امید خدا سال هفتم اجرای این طرح است. دوستانی که قبلا در طرح شرکت داشتند که مطلع هستند برای کسانی که با این طرح نا آشنا هستند توضیح می دهیم:

طرح بدین نحو هست که از ۱۲۰ روز مانده به نیمه شعبان هریک از اعضا هر روز یک حزب از قرآن کریم را می خواند( به نیت شادی آقا و تعجیل در ظهور) و روز بعد حزب بعد و همین طور تا ۱۲۰ روز بعد

علاوه بر اینکه در هر روز یک یا چند بار ختم گروهی می شود خود شخص هم بعد از ۱۲۰ روز یک بار قرآن کریم رو ختم می کند و روز آخر یا همان روز ۱۲۰ ام روز میلاد امام زمان است.

امسال این طرح از روز یک شنبه ۲۹ اسفند ماه شروع میشه و روز یکشنبه ۲۶ تیرماه یا همان نیمه شعبان روز میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  با ختم  همراه با تامل ۱۲۰ روزه ی قرآن به پایان می رسه

خواندن یک حزب حدودا یک ربع وقت می گیره و مطمئنم که همه ی ما می تونیم روزانه حدود یک ربع ساعت برای با تامل خواندن کتاب آسمانی مان وقت بگزاریم

برای شرکت در این طرح به ایدی زیر ایمیل بزنید تا حزب مربوط به شما برایتان مشخص و جدول حزب ها برایتان ارسال شود.

baraye_abasaleh@yahoo.com

حتما در قسمت subject ایمیلتون فارسی یا فنگلیش بنویسید : شرکت در طرح ۱۲۰ روز انس با قرآن برای یک نفر ( اگر برای اعضای خانواده یا دوستانتان هم ثبت نام می کنید کافیه به جای یک نفر، تعداد را بنویسید)

پاسخ ایمیل شما حداکثر بعد از دو روز داده میشه در صورتیکه پاسخ ایمیلتان بعد از این مدت به دستتان نرسید حتما در وبلاگ « در محضر نور»  یا «بهترین و جالب ترین مطالب» پیگیری کنید.

نکته: مهلت ثبت نام فقط تا ۲۰ اسفندماه است

 ضمنا جدول ۱۲۰ حزب قرآن رو می تونید با کلیک روی یکی از دو لینک زیر هم ببینید:

جدول ۱۲۰ حزب قرآن (۱)

جدول 120 حزب در فایل پی دی اف

پیشنهاد امسال ما: سعی کنید همراه با حزب روزانه، تفسیر مربوط به آن حزب را هم بخوانید، کسانی که وقت کمتری دارند یا به کتب معتبر تفسیر دسترسی ندارند، می توانند هر روز برای ملاحظه حداقل یک نکته ی تفسیری به این صفحه مراجعه کنند:

حداقل یک نکته و پیام تفسیری در هر حزب

التماس دعای فرج

به امید ظهور


 لطفا دوستان دیگر را در نت و خارج از نت ازین طرح مطلع کنید ، شاید همان کسی که با  اطلاع رسانی شما درین طرح شرکت می کنه اونقدر پیش خداوند باارزش باشه که به حرمت او از همه قبول کنند ضمنا در خبرنامه وبلاگ در محضر نور عضو بشین تا بتونیم شما رو از برنامه های دیگر هم مطلع کنیم.

 کاروانهای راهیان نور، ارگانهای فرهنگی دانشگاه ها ، وبلاگ ها و سایتها و ... فرصت های خوبی برای اطلاع رسانی اند. اگر راه ابتکاری دیگری برای تبلیغ طرح به ذهنتون رسید ما رو هم بی خبر نزارین

فراموش نکنیم سفره های معنوی هرچه مهمانهایش بیشتر باشند برای همه بابرکت ترند 

 

افرادی که مایلند این طرح را در دانشگاه مسجد و هر مجموعه دیگر اجرا کنند می توانند مستقلا ثبت نام از متقاضیان را انجام داده و فقط آمار نهایی را برای ما ارسال کنند( بعضی آمار و ارقام و اطلاعات این طرح )

 

شما هم به خادمین افتخاری این طرح قرآنی بپیوندید. لیست خادمان افتخاری طرح انس با قرآن تا این لحظه

لینک مرتبط: پاسخ به پرسش های متداول

منبع این طرح : وبلاگ در محضر نور

 

خواب دیده ام که ظهور نزدیک است

خواب دیده ام که تجلی نور نزدیک است

بی تو درمانده ترین موجود زمینم یا مهدی(عج)

خواب دیده ام که ظهور  ِ نور نزدیک است

شعر خودم

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/۱٩ توسط فرزانه حبوطی

خدایا...

ذهنم ، روحم ، افکارم ، آرامشم ، درگیره

نجاتم میدی ؟

یا الله

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/۱٧ توسط فرزانه حبوطی

حضرت مهدی (عج) در بین ماست

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال دکتر حسن عباسی در جمع اعضای جامعه اسلامی دانشجویان گیلان اظهار داشت: نبردهای پیش‌بینی شده در غرب برای سال 2012 آرماگدونی است و ربطی به مسئله آخرالزمانی ندارد.

وی با بیان اینکه حضرت مهدی(عج) خواهد آمد، بیان درستی نیست و یک فرضیه حجتیه‌ است، افزود: حضرت مهدی (عج) در بین ماست و روزی برای همه ما مشخص می‌شود که حضرت چه کسی است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز اظهار داشت: مردم باید خود را آماده حکومت مهدی(عج) کنند و این آمادگی با توجه به آیات شریفه قرآن کریم در تغییر در رفتار است. وی گفت: شش میلیارد و 800 میلیون نفر در جهان زندگی می‌کنند و این همان قوم اشاره شده در قرآن برای تغییر در خودشان است.

عباسی افزود: یک بار امام روح‌الله (ره) با پرورش چهار هزار جوان طلبه به طرف حضرت رفتند و انقلاب اسلامی با شکوه و عظمت به پیروزی رسید. وی با بیان اینکه مراجع و علما زعامت حضرت مهدی (عج) را داشتند، تصریح کرد: امام خمینی (ره) شصتمین و مقام معظم رهبری شصت و یکمین زعیم حضرت مهدی (عج) هستند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال خاطرنشان کرد: 32 سال انقلاب اسلامی در ایران حاکم و تاثیرات آن در جهان کم نظیر بوده و این انقلاب به دنیا صادر شده است. وی با اشاره به دوران 20 ساله زعامت مقام معظم رهبری گفت: در بررسی این دو دهه، شاهد حرکت‌های شگفت‌انگیز و پیشرف‌های چشمگیری در حوزه علوم و فناوری در شاخه‌های پزشکی ، فناوری‌های هسته‌ای و قضایی شده‌ایم و امروزه می‌توانیم ادعا کنیم که از پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه علوم راهبردی محسوب می‌شویم.

 

عمریست که از حضور او جا ماندیم

در غربت سرد خویش تنها ماندیم

او منتظرست تا که ما برگردیم

ماییم که در غیبت کبری ماندیم

 


برترین ذکر ها صلوات بر محمد و آل محمد است.

طرح ختم ١۴٠٠٠ صلوات

برای سلامتی و تعجیل در ظهور مولایمان مهدی(عج)

 اجرتان با ابا صالح المهدی(عج)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

نام

تعداد صلوات

وبلاگ "عشق از آن اوست"

300  

 یک منتظر

١٠٠٠

مهسا

۵١۴   

زهره

۵٠٠ 

بنده خدا (١) 

١٠٠٠  

بنده خدا (٢)

١٠٠٠  

بنده خدا (٣)

   ١٠٠٠ 

بنده خدا (۴)    ١٠٠٠ 
 
 فاطمه

 ١٠٠٠

 مادرم

۵٠٠   

 خودم

٣١٣

یک بنده خدا (1)


٢٠٠  

یک بنده خدا (2)

313 

تنها ترین دل دنیا

١٠٠٠  

یک بنده خدا

١٠٠٠  

یک منتظر

۵٠٠ 

 حسین

 ١٠٠٠

 ریحانه

١٠٠٠   

 سکوت دل

٣١٣  


  

 

   


نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٤ توسط فرزانه حبوطی

پیش بینی جالب یک عالم از آینده ایران

هفته گذشته در دیدار با حضرت آیت الله شیخ "محمد شاه آبادی" از ایشان درباره اوضاع ایران و جهان پرسیده شد؛ که معظم له اینگونه پاسخ فرمودند: واقعیت این است که در مقابل توطئه های خارجی و داخلی ایران شکست نخواهد خورد و دلیل آن طبق روایات و ادله این است که در ایران نفوسی عالی زندگی می کنند که وجودشان سرشار از معرفت و محبت و اطاعت از خداوند و ولایت پیامبر و خاندان او صلوات الله علیهم است و محبت و ولایت این خاندان همان چیزی است که سبب مصونیت در مقابل توطئه ها می گردد.

به گزارش بولتن ، حضرت آیت الله "شاه آبادی" در ادامه افزودند: هر چند در داخل و خارج هستند کسانی که بخاطر عدم محبت و اطاعت از ایشان مورد غضب پیامبر و خاندان ایشان علیهم السلام می باشند ولی وجود حتی یک نفر که واقعا عارف و محب و مطیع باشد می تواند مانع شکست کشور گردد. این عالم ربانی همچنین گفت: در روایات داریم که زکریا ابن آدم به خدمت امام رضا علیه السلام از بدی بعضی مردم قم شکایت کرد و درخواست کناره گیری از مردم را داشت ولی امام به ایشان فرمودند: در قم بمان که ما اهل قم را به واسطه تو می پذیریم، یعنی تو سبب امان شهر و مردم آن و همچنین سبب پذیرفتن آنها هستی.

ایشان افزودند: خداوند در قرآن می فرمایند: «وَمَا کانَ اللهُ لِیُعَذّبَهُمْ وَأَنتَ فیهمْ وَمَا کانَ اللهُ مُعَذّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتغْفرُونَ».

دو چیز سبب امان مردم و مسؤولان است هر چند گنهکار باشند. یکی بودن ولایتِ حقه مهدویه و توجهِ امام زمان علیه السلام به ایران و دیگری استغفار کردن انسان ها، و بدانید که ایران مورد توجه و نظر ولی الله الاعظم امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است و می رسد روزی که تمام غرب و شرق به واسطه رشد و تکاملی که ایران پیدا می کند محتاج مردم ایران می گردند.

حضرت آیت الله "شاه آبادی" در پایان افزودند: حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: «اگر علم در ثریا باشد گروهی از مردم فارس به آن دست پیدا می کنند». این تحولات علمی در ایران منشأ توجه همه کشورها به ما گردیده و نهضت اسلامی پیروز خواهد شد انشالله.

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/۳ توسط فرزانه حبوطی

تشکیلات پنهان سیاسی امام صادق (ع)

تجدید یک انقلاب از دیدگاه رهبر انقلاب نویسنده تاکید دارد: «هنگامی که چشم‌ها و گوش‌های بیگانه با ولعی هرچه بیشتر در انتظار کشف ارتباطات شیعیان با امام‌اند... در این مواقع امام، خود نیز افراد را به ملایمت و گاه به عتاب، از خود دور می‌ساخته است. تبری جستن و اظهار بیزاری امام از یک راوی معروف و شناخته شده که بارها رضایتمندی امام از وی به گوش نزدیکان و خواص رسیده، به گمان قوی هیچ موجبی جز یک تاکتیک تشکیلاتی نخواهد داشت.» شاید تشکیلات پنهان سیاسی که نمودی بارز در دوران زندگی امام صادق (ع) دارد نوعی مبارزه نرم و غیرمسلحانه علیه دستگاه حکومت جور است به قصد بازگرداندن تدریجی، آرام و هوشمندانه حاکمیت به جانشینان واقعی پیامبر(ص)...

به گزارش خبرآنلاین، در دوران مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و در زمانی که رهبری جامعه، مهم‌ترین مسئله نهضت اسلامی بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای چند سخنرانی درباره تحلیل زندگانی امام ششم (ع) ایراد کردند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحت عنوان «پیشوای صادق (ع)» توسط انتشارات سیدجمال و باهمکاری واحد ایدئولوژی روزنامه جمهوری اسلامی تنظیم و منتشر شد.

تاریخ دقیق انجام سخنرانی معلوم نیست اما بین سال‌های 45 تا 50 شمسی بوده است. کتاب «پیشوای صادق(ع)» در بین سال‌های 58 تا 60 از سوی نشر فرهنگ اسلامی شمسی منتشر شده است. در هر حال، محتوای کتاب هر چند مختصر است اما یکی از بهترین تحلیل‌های سیاسی درباره عملکرد امام صادق (ع) شمرده می‌شود.

«دو قضاوت درباره امام صادق (ع)، قضاوت جانبدارانه، قضاوت مغرضانه، رسالت انسانىِ یک رهبر، سیماى واقعى امام، روح‌هاى عافیت‏طلب، سندهاى غیرقابل استناد، قضاوت غیرعلمى، فلسفه امامت، فلسفه نبوت، امامت؛ ادامه تکلیف نبوت، عناصر سازنده نظام اجتماعى، تجدید انقلاب؛ دشوارتر از ایجاد آن، موضع حقیقى امام در برابر قدرت مسلط، فعالیت آرام و پنهان، شاخصه دوران امام باقر(ع)، اشاعه دعوت هدفدار، واقعیت تأسف‏بار اجتماعى و ذهنى، موضع‏گیرى خصمانه امام، استفاده از فرصتها، داستان بنى‏اسرائیل در جامعه فرعونى و ...» از جمله مطالب موجود در این کتاب هستند.

مقام معظم رهبری درباره امام صادق (ع) می‌فرماید: «تبلیغ و تبیین مسئله امامت شیعی، بیان و تبلیغ احکام دین و تفسیر قرآن به روش اهل‌بیت (ع)، ایجاد تشکیلات سیاسی ایدئولوژیک به صورت مخفی، هدایت پنهانی جنبش‌های نظامی علویان و فعالیت سیاسی خطوط اصلی زندگی امام صادق(ع) را تشکیل می‌دهد.»

در بخشی از این کتاب با عنوان «برنامه‌های کلی امامت» آمده است: «به سهولت می‌توان برنامه عمومی امامان شیعه و جانشینان بالاستحقاق پیامبر اکرم را دانست. این برنامه در دو بخش انفکاک ناپذیر انجام می‌گیرد: بخش اول مربوط به ایدئولوژی است و بخش دوم مربوط به قدرت اجتماعی....در زمینه اول تلاش و همت آنان صرف می‌شده است که ایدئولوژی اسلام را تبیین و تحکیم و تطبیق کنند؛ تحریف‌ها و بدعت‌هایی که به وسیله دسته‌های مغرض و مغزهای جاهل در آن پدید می‌آمده، بنمایانند؛ آن را با حوادث روز به روز و نو به نوی زندگی متحوّل اجتماعی تطبیق کنند و شیوه استفاده حکم حوادث واقعه را به آیندگان بیاموزند؛ قسمت‌هایی از آن را که به خاطر منافع قدرتمندان در بوته اجمال مانده یا به دست فراموشی سپرده شده، در خاطره و خاطره‌ها زنده سازند و گوشه‌هایی از آن را که ذهن معمولی نمی‌تواند از متن دست اول اسلام - یعنی قرآن - استنباط کند، با تسلط و معرفت کامل خود، استنباط کنند.... خلاصه اسلام را هم چون ایدئولوژی زنده و زندگی بخش در طول قرون حفظ کنند و راه حفظ آن را تا ابد به شاگردان و آیندگان تعلیم دهند.

در زمینه دوم هم چنین می‌کوشیده‌اند در هر زمان و به تناسب وضع سیاسی و اجتماعی و جهانی جامعه اسلامی، وسایل و مقدماتی را فراهم آورند تا بتوانند به شکلی سریع، زمام قدرت و حکومت را به دست آنان دهد یا در آینده‌‌ای دراز مدت، خود یا هم فکران و یاران و جانشینان‌شان را به قدرت و حکومت برسانند...»

مقام معظم رهبری در بخشی از این کتاب به این نکته اشاره دارند که:

«تجدید یک انقلاب، گاه از ایجاد آن بسی مهم‌تر و دشوارتر است. روحیه‌هایی استوار، ایمان‌هایی راسخ، مغزهایی نیرومند و فکرهایی بیدار و آگاه و فعال لازم است تا بتواند این بار فرساینده را برای مدتی دراز روی دوش نگه دارند. اکنون چه کسی برای اینکار آماده است؟ آن شیعه‌ای که قیام حسین بن علی را تحمل نمی‌کند؟ آن شیعه‌ای که با امام حسن راه نمی‌افتد؟ بی‌گمان هر قیام و اقدامی که به اتکاء عناصر ناپخته و تربیت نشده‌ای از آن قبیل واقع شود فرجامی ندامت‌انگیز و خسارت‌بارتر خواهد داشت. تجربه توابین(!) و سپس قیام مختار و ابراهیم بن مالک گواه صادق این ادعاست...»

در بخش دیگری از این کتاب با عنوان «مشکل امام باقر (ع) با مردم» می‌خوانیم: «آنان در برابر خود، مردمی را مشاهده می‌کنند که از سویی بر اثر تربیتی تبه‌ساز و ویرانگر روز به روز در جریان فساد عمومی جامعه مستغرق‌تر و ساقط‌تر می‌شوند و کم‌کم کار به جایی رسیده است که عامّه مردم نیز مانند سردمدراران و مسئولان، حتی گوش به دعوت نجات بخش امامت نمی‌دهند.... و اگر تشیّع نیز کمر به دعوت و هدایت آنان نبندد، راه یکسره بر آنان بسته شده است؛ ... « ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَکْنَاهُمْ لَمْ یَهْتَدُوا بِغَیْرِنَا (بحارالأنوار ج ۲۶ ص ۲۵۳)...امام در هر فرصت مناسبی با نشان دادن گوشه‌ای از واقعیت تلخ و مرارت بار زندگی شیعی و تشریح فشارها و شدت عمل‌هایی که از سوی قدرت‌های مسلط بر امام و یارانش می‌رود، احساسات و عواطف مردم غافل را تحریک می‌کند و خون مرده و راکد آنان را به جوش می‌آورد و دل‌های کرخ شده آنان را هیجانی می‌بخشد... یعنی آنان را آماده گرایش‌های تند و جهت‌گیری‌های انقلابی می‌سازد...»

در بخش دیگری از این کتاب مقام معظم رهبری به تشریح مفهوم ولایت پرداخته است و در این بخش تحت عنوان «ولایت، حزب شیعی» آمده است:

«در عبارتی کوتاه، نام شیعه و فرهنگ تشیّع و نیز در تفاهم و درک غیر شیعیان در قرن های نخستین اسلام و در زمان ائمّه (ع) بر کسی اطلاق نمی‌شد که فقط محبّت خاندان پیامبر (ص) را در دل داشته باشد یا صرفا به حقّانیت آنان و صدق دعوتشان معتقد باشد - هر چند در حوزه فعّالیت و حرکتی که مرکز و محور آن، امام بود، شرکت نداشته باشد - بلکه به جز اینها، شیعه بودن یک شرط اساسی و حتمی داشت و آن عبارت بود از پیوستگی فکری و عملی با امام و شرکت در فعّالیّتی که به ابتکار و رهبری امام در جهت بازیافتن حقّ غصب شده و تشکیل نظام علوی و اسلامی در سطوح مختلف فکری، سیاسی و احیانا نظامی انجام می‌گرفت. این پیوستگی، همان است که در فرهنگ شیعه و «ولایت» نامیده می‌شود در واقع، شیعه نامی بود برای حزب امامت؛ حزبی که به رهبری امام به فعّالیّت‌های معیّنی سرگرم بود و هم چون همه حزب‌ها و سازمان‌های معترض در دوران خاتناق، با استتار و تقیّه می‌زیست. این، چکیده و عصاره نگاهی دقیق به زندگی ائمّه (ع) و به ویژه امام صادق (ع) است...»

یکی از نکاتی که در این کتاب به آن اشاره شده است «تبیین و تبلیغ مسئله امامت» است؛ این موضوع را ‌باید بارزترین خصیصه دعوت امامان شیعه دانست. از نخستین سال‌های پس از رحلت پیامبر اکرم در همه دوره‌های امامت، مطلع دعوت شیعی را اثبات امامت اهل بیت پیامبر تشکیل می‌داده‌ است. این موضوع در قیام خونین حسین بن علی و پس از آن حتی در جنبش امامزادگانی مانند زیدبن‌علی نیز مشاهده می‌شود. دعوت امام صادق (علیه‌السلام) نیز از این کلیت بیرون نبوده است.

نویسنده کتاب «پیشوای صادق» به طور خاص درباره دعوت این امام بزرگوار به مسئله امامت که به اقتضای زمان، شرایط ویژه‌ای را می‌طلبیده، اشاره کرده و می‌افزاید: «امام هنگام اشاعه و تبلیغ این مطلب، خود را در مرحله‌ای از مبارزه می‌دیده است که می‌بایست به‌ طور مستقیم و صریح، حکام زمان را نفی کند و خویشتن را به‌ عنوان صاحب حق واقعی ولایت و امامت به مردم معرفی نماید و قاعدتا این عمل فقط هنگامی صورت می‌گیرد که همه مراحل قبلی مبارزه با موفقیت انجام گرفته است. آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی در قشر وسیعی پدید آمده؛ آمادگی‌های بالقوه در همه جا احساس شده، زمینه‌های ایدئولوژیک در جمع قابل توجهی ایجاد شده، لزوم حکومت حق و عدل برای جمعی کثیر به ثبوت رسیده و بالاخره رهبر تصمیم راسخ خود را برای مبارزه نهایی گرفته است. بدون این همه، مطرح کردن نام یک شخص معین به عنوان امام و زمامدار محق جامعه، کاری عجولانه و بی‌فایده خواهد بود.»

بحث دیگری که در حکم مقدمه مبحث اصلی یعنی تشکیلات پنهانی سیاسی در کتاب «پیشوای صادق» آمده در بخشی با عنوان «استراتژی امام حسن برای پذیرش صلح» ذکر شده که چکیده آن توجه به مهم‌ترین اهدافی است که صلح امام حسن (ع) را اجتناب‌ناپذیر می‌کرد. جمع‌آوری نیروهای اصیل و مطمئن شیعی، حراست آنان از گزند توطئه‌های بی‌امان ضد شیعی دستگاه اموی، گستردن تفکر اصیل اسلامی در دایره‌ای محدود ولی پرعمق، جذب نیروهای بالقوه و افزودن آنان به جمع شیعیان، انتظار فرصتی مناسب و سرانجام، قیام و اقدامی بجا و بموقع که نظام جاهلی بنی‌امیه را منفجر کرده، دوباره نظام اسلامی و علوی را جایگزین آن کند.

بدین ترتیب می‌توان گفت شاید تشکیلات پنهان سیاسی که نمودی بارز در دوران زندگی امام صادق (ع) دارد نوعی مبارزه نرم و غیرمسلحانه علیه دستگاه حکومت جور است به قصد بازگرداندن تدریجی، آرام و هوشمندانه حاکمیت به جانشینان واقعی پیامبر و آماده‌سازی زمینه لازم برای رشد نامحسوس شیعیان و جلوگیری از بهانه دادن به دست دشمن برای کشتار شیعیان وفادار به امامت و جانشینی بر حق فرزندان پیامبر.

یکی دیگر از مباحث مطرح در این کتاب موضوع واسطه میان امام و شیعیان است که نویسنده در بخشی با عنوان «باب واسطه میان امام و شیعیان» به آن اشاره کرده و آن عبارت است از راندن دوست برای حفاظت او از دشمن؛ دوستی که از زبده‌ترین و نزدیک‌ترین یاران است و همچون زنبور عسلی که اگر حشرات موذی بدانند در اندرون او چیست، قطعه قطعه‌اش می‌کنند و شهدش را می‌ربایند.

نویسنده تاکید دارد: «هنگامی که چشم‌ها و گوش‌های بیگانه با ولعی هرچه بیشتر در انتظار کشف ارتباطات شیعیان با امام‌اند... در این مواقع امام، خود نیز افراد را به ملایمت و گاه به عتاب، از خود دور می‌ساخته است. تبری جستن و اظهار بیزاری امام از یک راوی معروف و شناخته شده که بارها رضایتمندی امام از وی به گوش نزدیکان و خواص رسیده، به گمان قوی هیچ موجبی جز یک تاکتیک تشکیلاتی نخواهد داشت.»

 

  


نوشته شده در تاريخ ۱۳۸٩/۱٢/٢ توسط فرزانه حبوطی